S-a născut la București, în 1886.
În 1903, a absolvit Liceul Militar din Iași, ca șef de promoţie, după care urmează cursurile mai multor școli superioare din străinătate: Technishe Hochschule din Charlottenburg-Berlin, Universitatea din Liege, Școala Superioară de Electricitate din Montefiore, apoi a absolvit, în prima serie, Școala superioară de aeronautică și construcţii mecanice din Paris.
În 1910, construiește primul avion cu reacţie din lume, cu care zboară la 14 decembrie, decolând de pe aeroportul Issy-les-Moulineaux.
Henri Coandă realizează un beton de ciment prezentând calităţi de coeziune, de rezistenţă și de elasticitate remarcabilă şi un tip de beton extra-ușor pentru anumite aplicaţii printre care menţionăm: vagonul- cisternă pentru transportul ţiţeiului, cisterne remorcă pentru automobile, construcţii de conducte, rezervoare fixe.
În 1933 descoperă fenomenul care îi poartă numele. Efectul Coandă este fenomenul de deviere a unui jet de fluid în vecinătatea unui perete convex, pe baza căruia imaginează un model de “aeronautică lenticulară”.
Posesor a peste 150 de brevete de invenţii, membru al Academiei Române din anul 1970 și al altor instituţii de prestigiu din ţară şi de peste hotare, Henri Coandă a fondat “ Institutul Naţional de Creaţie Știinţifică și Tehnică” în 1961 pe care l-a condus până la sfârșitul vieţii.